Informacje

INFORMACJE PODSTAWOWE:

Kancelaria parafialna jest miejscem do kontaktów wiernych z duszpasterzem – księdzem proboszczem.

W godzinach urzędowania kancelarii załatwiane są sprawy urzędowe związane z przyjmowaniem sakramentów, a także sakramentaliów: formalności pogrzebowe oraz sprawy dotyczące cmentarzy parafialnych.

Kancelaria jest również miejscem wydawania dokumentów: metryk czyli świadectw sakramentów i różnych zaświadczeń kościelnych. Tam też można zamawiać intencje Mszy świętej, czy złożyć ofiary na Parafię.

W kancelarii jest absolutnie przestrzegana zasada dobrowolności ofiar.

W sytuacjach wyjątkowych, gdy potrzebny jest inny termin spotkania, należy wcześniej umówić się telefonicznie.

ZASADY WYDAWANIA DOKUMENTÓW:

W kancelarii parafialnej dokumenty aktualne, np. zaświadczenia – że osoba może pełnić funkcję chrzestnego/chrzestnej wydawane są tylko Parafianom, tzn. osobom mieszkającym aktualnie na terenie naszej Parafii, zarówno na stałe, jak i tymczasowo. Proszę nie mylić zamieszkania z zameldowaniem czy z „przynależnością” do parafii rodzinnej, z której się pochodzi, w której w młodości przyjmowało się sakramenty.

Zamieszkanie stałe – z zamiarem zostania na stałe, jeśli nic nie odwoła lub nabywa się po pełnych 5 latach pobytu /Kan. 102 KPK § 1/

Zamieszkanie tymczasowe – z zamiarem zostania przynajmniej na 3 miesiące lub nabywa się po 3 miesiącach faktycznego pobytu /Kan. 102 KPK § 2/

W przypadku narzeczonych do zawarcia ślubu w Parafii wystarczy miesiąc faktycznego pobytu /Kan. 1115 KPK/.

Proboszcz odpowiada za życie sakramentalne i duchowe  swoich Parafian – osób mieszkających na terenie Parafii /Kan. 515, 519, 530 KPK/, czyli za przygotowanie wiernych i udzielenie im sakramentów, sakramentaliów.

Parafianie, którzy chcą przyjąć sakramenty /chrztu, I komunii św., bierzmowania, małżeństwa/ lub odprawić pogrzeb poza naszą Parafią powinni zgłosić się po stosowne zezwolenie, o które będzie pytał proboszcz parafii, w której ma być spełniona dana posługa duszpasterska.

Ubi factus, ibi actus. W Parafii, w której udzielono sakramentu, znajduje się wpis w Parafialnych księgach metrykalnych. W kancelarii parafialnej wydawane są wobec tego dokumenty historyczne np. metryki chrztu, zaświadczenia o przyjętych sakramentach. W przypadku metryki chrztu należy podać cel zapotrzebowania, aby wydać właściwy formularz.

Dokumenty zawierające dane osobowe wydawane tylko osobom ich dotyczących, w przypadku osób nieletnich ich rodzicom lub opiekunom prawnym. Niedopuszczalne są prośby o wydanie dokumentu osobie trzeciej, chyba, że z pisemnym upoważnieniem, zob. niżej.

Do kancelarii zawsze udajemy się z dowodem tożsamości w celu weryfikacji tożsamości.

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH (RODO):

Parafia przetwarza dane osobowe na podstawie Dekretu ogólnego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele Katolickim wydanym przez Konferencję Episkopatu Polski w dniu 13 marca 2018 r. Przetwarzanie danych wynika z przepisów prawa kanonicznego.  Zasady przetwarzania danych osobowych zgodne są z  RODO – czyli unijnym Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych.

Wizyta w kancelarii parafialnej i prośba o czynności wynikające z misji Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce równoznaczna jest ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych, i niepotrzebna jest jej pisemna forma.

UPOWAŻNIENIE DO ODBIORU DOKUMENTÓW:

Upoważnienie może być napisane ręcznie lub wydrukowane, zawsze jednak powinno zawierać własnoręczny czytelny podpis osoby, której dokumenty dotyczą, oraz imiennie wskazaną osobę upoważnioną do odbioru dokumentu.

Upoważnienie musi zawierać kopię (ksero, skan) dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport) potwierdzające dane osobowe